tirsdag den 12. oktober 2010

San Francisco og Termination Dust

Selvom det måske ville være mere spændenende at høre om San Francisco vil jeg starte med termination dust, da det er det der har størst indflydelse på mit ophold.

Termination dust betyder "forandringens støv" eller noget i den stil. Pludselig når man står op en morgen ligger der et fint lag af sne på toppen af bjergene, som langsomt kryper nedad, indtil sneen begynder at falde her. En ting der tilsyneladene har været mærkeligt ved dette år var at det første snefald var at det kom før sneen havde nået særlig langt. Men det tælte ikke rigtig som et snefald, for det hele smeltede igen.

Så til San Francisco: Det var en helt fantastisk tur! Calefornien er skøn og sommervarm. Vinmarkerne strækker sig over det ellers brune landskab og over det er en smuk evigblå himmel med kun få vatskyer.
Det var sådan mit indtryk var af Napa, byen hvor jeg brugte mine første dage af min lidt for korte udvidede weekend. Jeg boede hos Ros bror og svigerinde. Hendes bror er biavler ligesom deres far var det. Det hele så lidt rodet ud, men jeg havde det godt og de var rigtig søde. i Napa fik jeg også mulighed for at møde Mr. and Mrs. America aka Ros' søster og svigerbror. Mens Ros er noget af det mest uamerikanske man kan forestille sig er hendes søster lige det modsatte: De har et rigtigt amerikansk køleskab, hvilket ikke er så populært i Alaska, manden havde en Hawaiiskjorte på, deres yndlingssted er Disneyland og her kommer det; de havde et Mickey Mouse badeværelse! Hvis det ikke er amerikansk, så ved jeg snart ikke hvad.

Napa var næsten lige så dejlig som selve San Francisco. Der er det mere almindeligt med overskyet vejr og det er koldere, fordi byen ligger nærmere til vandet. SF ligger i nogle bakker, og alle gaderne er formet efter det. Det er ikke som i København, det er nærmere som en rutsjebane. Skyskraberne rejser sig højt og stolt over den travle menneskemængde under dem... Hvilket er en lille smule klaustrofobisk.
I SF fik Ros overrakt en lægepris, den egentlige årsag for turen dertil. Jim var ikke med. Vi kørte gennem chinatown og var på sightseeing på fishermans wharf. Om aftenen var vi på en vietnamesisk restaurent med hendes venner og kollegear der var kommet for at ønske tillykke med prisen. Maden var pragtfuld og udsigten vidunderlig. Man kunne se ud til Bay Brigde, der lyste i mørket...
Fra vores hotelværelse var udsigten næsten endnu skønnere. Det lå på 34. sal og man kunne se lige ned til Market Street og ud over alle højhusene. Værelset havde et dejlig dybt badekar og tilhørende badekåber og pusser. Mmmm.
Uden at sige at jeg ikke værdsatte dagen forinden, for det gjorde jeg virkeligt, som måske kunne høres, kunne jeg endnu bedre lide dag 2 i SF som også var den sidste dag. Jeg fik morgenmad fra Starbucks, lavede lektier(hvilke jeg havde fået sparet en god possion sammen af på grund af mit fravær fra skolen) indtil Ros kom tilbage fra et foredrag. Og så tog vi på shopping. Vi var i Mazy's, der ligner Magasin rigtig meget, men med det største udvalg af kjoler jeg nogensinde har set. En af Ros' veninder var der som utrolig kyndig shoppingassistance. Jeg købte en rød kjole som jeg håber på at kunne bruge til Ros' søns, Justin, bryllup i januar. Den er lidt tyk, så jeg skulle ikke fryse.
Da vi var færdige med at shoppe tog vi elevatoren til første etage og The Cheesecake Factory. Vi havde lige tid til at spise frokost og et stykke vidunderlig cheesecake(ostekage) før kørte til lufthavnen. Alting har en pris, vi var lige ved at misse flyet, men til vores held var det forsinket.
Det var virkelig en vidunderlig tur.

Men nu er jeg hjemme i Alaska, hvor det fryser om natten og er koldt om dagen. Selvom jeg måske har fået det til at lyde forfærdeligt efter min lovprisning af Calefornien, er det íkke sådan. Selvfølgelig ville jeg overhovedet ikke have noget imod de 70-80 grader Fahrenheit som resten af landet ligger og svømmer rundt på, men det her har nu sin egen charme. Og jeg tror på at hvis jeg holder fast i den indstilling vil den her oplevelse blive lige så god, som havde jeg boet i en anden stat, blot anderledes.

Til slut vil jeg lige nævne at jeg sidder og lytter til P3, den danske. Hvordan det kan lade sig gøre ved jeg ikke. Nu kommer radioavisen så det bliver alt for nu.

Ps. Her i weekenden besteg jeg mit første bjerg og jeg har fået købt mig en dejlig puffet grøn og pink vinterjakke. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar